Spoločné vyhlásenie európskych telekomunikačných združení k návrhu zákona o digitálnych sieťach (Digital Networks Act)

Európska komisia pripravuje nový zákon o digitálnych sieťach (Digital Networks Act), ktorý má upraviť pravidlá prístupu k digitálnym infraštruktúram. V rámci tohto procesu vyzvala na predkladanie názorov a dôkazov.
Viaceré významné európske telekomunikačné združenia,
vrátane Telekomunikačnej únie Slovenskej republiky, vydali spoločné verejné
vyhlásenie, v ktorom vyjadrujú svoje zásadné výhrady voči návrhu Európskej
komisie, ktorý by mohol vážne poškodiť trhovú súťaž a nepriaznivo ovplyvniť
spotrebiteľov v celej Európe. Združenia vyzývajú Komisiu, aby tento návrh
prehodnotila a zachovala existujúce pravidlá, ktoré v uplynulých desaťročiach
zabezpečovali optimálne podmienky pre rozvoj telekomunikácií.
Medzi navrhovanými zmenami je aj výrazné oslabenie
doterajšieho systému regulácie, ktorý sa opiera o tzv. významnú trhovú silu
(Significant Market Power, SMP). Tento systém bol dlhodobo základom pre podporu
konkurencie a rozvoja telekomunikačných služieb v Európskej únii.
Navrhované zmeny vychádzajú z nesprávnych predpokladov,
medzi ktoré patria:
·
neobjektívne hodnotenie stavu digitálneho
pripojenia v Európe, najmä pokrytia optickými vláknami (full fibre) a 5G
sieťami,
·
nepresné chápanie účelu zákona o gigabitovej
infraštruktúre (Gigabit Infrastructure Act), ktorý slúži na podporu budovania
infraštruktúry, ale nie je vhodný na nahradenie regulácie prístupu.
Zmena pravidiel by mohla vážne ohroziť existujúci vyvážený
systém, ktorý zabezpečuje podporu konkurencie a technologický pokrok. Mohlo by
to brzdiť rozvoj nových služieb, ako sú cloudové riešenia, edge computing,
budúce 6G siete či umelá inteligencia (AI). Tiež by to mohlo znížiť dôveru
investorov a zvýšiť neistotu na trhu.
1. Skutočný stav digitálneho pripojenia v Európe
Napriek tvrdeniam, že digitálne siete v Európe zaostávajú,
správa „Stav digitálneho desaťročia 2025“ jasne ukazuje výrazný pokrok ku koncu
roku 2024:
·
Pokrytie veľmi vysokokapacitnými sieťami (VHCN)
dosahuje v priemere 82,5 % v EÚ;
·
Pokrytie optickými vláknami (full fibre)
dosahuje už 69,2 % budov, pričom sa neustále zvyšuje (63,9 % na konci roku
2023, 42,8 % v roku 2020);
·
Celkové pokrytie 5G sieťou je 94 %;
·
Pokrytie 5G v pásme 3,4–3,8 GHz dosahuje 67,7 %
(oproti 51 % na konci roku 2023).
Tieto čísla potvrdzujú, že súčasný regulačný rámec pomáha
rozvoju infraštruktúry.
Na druhej strane, využívanie vysokokapacitných sietí,
najmä pripojenia FTTH (optické vlákno až ku koncovému používateľovi), je zatiaľ
nízke a nerovnomerne rozložené v celej Európe.
Táto situácia však nie je krízou, ktorá by ospravedlňovala
znižovanie regulácie založenej na princípe významnej trhovej sily (SMP).
Neexistujú dôkazy, že Komisiou navrhované zmeny by priniesli lepšie výsledky.
Práve naopak, stabilná regulácia je kľúčová pre dôveru investorov, zdravie
digitálneho ekosystému a pre zabezpečenie potrieb spotrebiteľov, firiem a
verejných inštitúcií.
Je tiež dobré pripomenúť, že podobné obavy Komisia
vyjadrila už v roku 2013 pri návrhu balíka Telekomunikačný jednotný trh, ktorý
však zákonodarcovia nakoniec neschválili. Vtedy sa sektor tiež považoval za
zaostávajúci.
Napriek tomu sa v rámci súčasnej regulácie podarilo
úspešne nasadiť dve generácie mobilných technológií – 4G a 5G – a investovať
stovky miliárd eur do výstavby vysokokapacitných sietí, ktoré dnes máme.
Rozširovanie týchto sietí je priamym dôsledkom predvídateľného, primeraného a
súťažou založeného regulačného prostredia.
2. Otázne uprednostňovanie rovnakých (symetrických) opatrení
Európska komisia navrhuje, aby regulácia založená na
princípe významnej trhovej sily (SMP) bola použitá až ako „posledná možnosť“,
teda len v prípade, že sa najskôr vyčerpajú rovnaké, tzv. symetrické opatrenia
– napríklad tie podľa zákona o gigabitovej infraštruktúre (GIA) alebo iné už
platné pravidlá prístupu.
Takýto prístup je zásadným odklonom od doterajších
regulačných princípov. Namiesto cieleného a podloženého zásahu proti dominantným
hráčom na trhu by sa aplikoval jednotný režim na všetkých prevádzkovateľov bez
ohľadu na ich skutočnú trhovú silu.
Navyše, takéto presunutie dôrazu na symetrickú reguláciu
je v rozpore so základnými princípmi súťažného práva EÚ. Podľa nich majú prevádzkovatelia
s významnou trhovou silou zvláštnu zodpovednosť nezasahovať do spravodlivej
súťaže.
Opustenie tohto princípu by prinieslo právnu neistotu a
mohlo by porušiť princípy primeranosti a právnej istoty, ktoré sú zakotvené v
európskom práve.
3. Prečo zákon o gigabitovej infraštruktúre (GIA) nie je vhodnou náhradou
regulácie
Zákon o gigabitovej infraštruktúre bol vytvorený ako
nástroj na znižovanie nákladov a podporu budovania sietí, nie na riešenie
hlbších problémov súťaže na trhu. Jeho obmedzený rozsah a výnimky môžu umožniť
dominantným prevádzkovateľom ešte viac upevniť svoje postavenie, namiesto toho,
aby zabezpečil spravodlivý a otvorený prístup pre všetkých.
Naopak, Európsky kódex elektronických komunikácií (EECC)
poskytuje vyspelý, právne pevný a cielene zameraný regulačný rámec. Tento rámec
umožňuje národným regulačným orgánom zavádzať povinnosti na základe dôkladnej
analýzy trhu, hlavne tam, kde operátori majú významnú trhovú silu (SMP). EECC
sa zameriava na kľúčovú infraštruktúru, ako sú káblové kanály a stĺpy, ktoré sú
najčastejšie pod kontrolou dominantných spoločností. Ak tieto budú môcť
obmedzovať prístup k týmto káblovým kanálom a stĺpom a zamietať veľkoobchodný
prístup, a zároveň budú mať voľnosť v potláčaní konkurencie, utrpí tým súťaž.
To by sa negatívne prejavilo na kvalite služieb pre európskych spotrebiteľov,
firmy a verejné inštitúcie, ktoré doteraz z existujúceho regulačného rámca
profitovali.
4. Stabilný, na dôkazoch založený regulačný rámec
Európsky kódex elektronických komunikácií (EECC) je
neutrálny voči technológiám a navrhnutý tak, aby sa prispôsoboval meniacim sa
trhovým podmienkam. Navyše sa regulácia zavádza len vtedy, ak chýba efektívna
súťaž. Ak sa konkurencia zlepší, regulácia sa postupne uvoľňuje.
Tento princíp viedol k postupnému znižovaniu počtu
regulovaných trhov – z 18 v roku 2003 na len 2 podľa odporúčania Komisie v roku
2020.
Nahradenie tohto účinného režimu neotestovaným systémom
všeobecných symetrických pravidiel by vážne ohrozilo dôveryhodnosť regulačného
prostredia EÚ. Zároveň by to porušilo dlhodobý záväzok voči investorom – práve
v čase, keď prebiehajú významné investičné cykly – pretože by to znamenalo
meniť pravidlá uprostred investičného obdobia, čím by sa podkopala právna
istota a stabilita regulácie, ako aj záväzok EÚ robiť rozhodnutia na základe
dôkazov.
Takýto prístup by poškodil reputáciu EÚ ako miesta pre
dlhodobé investície do infraštruktúry – práve v čase, keď sú tieto investície
kľúčové nielen pre dosiahnutie digitálnych cieľov Európy, ale aj pre podporu
technológií potrebných pre nové inovácie ako cloud computing, edge computing,
6G siete a umelú inteligenciu.
Konkurencia je pritom nevyhnutným predpokladom pre
medzinárodnú konkurencieschopnosť. Strach z kanibalizácie starších obchodných
modelov zostáva jednou z najväčších prekážok pre inovácie.
5. Konsenzus zainteresovaných strán a demokratická legitimita
Návrhy Komisie prichádzajú napriek rozsiahlym verejným
konzultáciám, ktoré zahŕňali:
·
Prieskumnú konzultáciu vo februári 2023;
·
Konzultáciu ku Bielej knihe vo februári 2024;
·
Cielené dotazníky v januári a júli 2025 ako
súčasť troch podporných štúdií.
Tieto konzultácie priniesli široké a jednotné obavy
ohľadom navrhovaného smerovania regulácie prístupu, ktoré vyjadrili:
·
Európsky orgán pre reguláciu elektronických
komunikácií (BEREC);
·
Všetkých 27 členských štátov EÚ, prostredníctvom
záverov Rady k Bielej knihe (december 2024);
·
Mnohé zainteresované skupiny zo spoločnosti,
podnikateľského sektora a technickej komunity, vrátane podpísaných združení.
Tieto obavy zatiaľ neboli zohľadnené ani riešené.
6. Naša výzva na konanie
My, podpísané združenia zastupujúce podnikateľskú a
technickú komunitu, vyzývame Európsku komisiu, aby:
·
Zastavila navrhované zmeny v regulácii prístupu
podľa zákona o digitálnych sieťach (DNA);
·
Zachovala súčasný ex-ante regulačný rámec
založený na princípe významnej trhovej sily (SMP) podľa Európskeho kódexu
elektronických komunikácií (EECC), bez jeho zjednodušovania;
·
Dodržiavala princípy právnej istoty,
primeranosti a podpory konkurencie, ktoré Európe a jej občanom priniesli
významné benefity.
Zároveň vyzývame členské štáty EÚ a poslancov Európskeho
parlamentu, aby zabezpečili, že tieto obavy a návrhy budú plne zohľadnené v
nadchádzajúcom legislatívnom procese.
7. Záver
Regulácia telekomunikácií v Európskej únii počas viac ako
tridsiatich rokov priniesla lepšie výsledky, nižšie ceny, vyššiu kvalitu sietí
a služieb, stabilné investície a neustále inovácie. Európa vyniká v porovnaní
so svetom v kombinácii rozvoja gigabitových sietí, ich využívania spotrebiteľmi
aj profesionálmi, a zároveň v dostupnosti pre európskych zákazníkov a firmy.
EÚ by mala podporiť rozšírenie moderných sietí, povzbudiť
súkromné investície a zabezpečiť spravodlivé a konkurenčné prostredie pre
občanov a podniky.
Úspech spočíva v rovnováhe medzi trhovými silami a
primeranou, na dôkazoch založenou reguláciou.
Opustenie tohto modelu v prospech nejasných a neoverených
alternatív by ohrozilo digitálne ambície Európy a jej globálnu
konkurencieschopnosť. EÚ musí zachovať to, čo funguje, a zmeny vykonávať iba
tam, kde je to naozaj potrebné.
Základom tohto prístupu je spoločný záväzok klásť globálnu
konkurencieschopnosť Európy na prvé miesto. Podpísané združenia zastupujú
sektor elektronických komunikácií, ktorý podporuje inovácie, posilňuje všetky
vrstvy európskej ekonomiky a zabraňuje upevňovaniu trhovej dominancie.
V dnešnom rýchlo sa meniacom digitálnom prostredí je
nevyhnutné podporovať rôznorodosť účastníkov trhu – veľkých i malých. Podpora
rozmanitosti produktov, služieb a obchodných modelov umožní EÚ využiť svoj plný
inovačný potenciál, zabezpečiť odolný a konkurencieschopný trh a udržať si
vedúcu pozíciu v globálnej digitálnej ekonomike.
Zoznam podpísaných združení (v abecednom poradí)
Associazione Italiana Internet Provider https://www.aiip.it/
Association des Opérateurs Télécoms Alternatifs https://www.aota.fr/
The Bundesverband Breitbandkommunikation e. V. https://brekoverband.de/
The european competitive telecommunications association https://www.ectaportal.com/
Internet Service Providers Austria https://www.ispa.at/
MVNO Europe http://mvnoeurope.eu/
Telecommunication Union of Slovak Republic https://www.tusr.sk/
Im Verband der Anbieter von Telekommunikations- und Mehrwertdiensten https://www.vatm.de/